”Jotta sitähän on tovereillensa velkaa sen että
yrittää eres. Kun kerta henkissä on.”
Sirpa Kähkönen on suuria
kirjailijasuosikkejani, enkä väsy ylistämästä hänen mahtavaa, upeaa
Kuopio-sarjaansa, jossa on ilmestynyt tähän mennessä kuusi romaania, viimeisimpänä
Hietakehto vuonna 2012. Sarjan
taustalla on kirjailijan kiinnostus oman suvun tarinoihin ja kohtaloihin Suomen
lähihistoriassa. Sama innoittaja on ollut taustalla myös Vihan ja rakkauden liekit -tietokirjan synnyttämisessä eli halu
saada tietää ja kertoa toisillekin, mitä omassa menneisyydessämme on
tapahtunut, miksi olemme sellaisia kuin olemme.
Kähkösellä on taito kertoa
yleisestä hyvin yksityisesti. Varsinkin sarjan loppupään romaanit ovat joka
tasolla huikeita elämyksiä, eikä Kuopio-sarja ole romaanisarja aivan
perinteisessä mielessä ajateltuna. Henkilöiden tarinat jäävät vielä
toistaiseksi viimeisessä romaanissa ’kesken’, mutta jatkuuko sarja ja kuinka
pitkälle ajallisesti, lienee arvoitus muille paitsi ehkä kirjailijalle
itselleen. Lukijat kuitenkin odottanevat vielä jatkoa, ainakin minä olen
toiveikkaana vilkuillut kirjaluetteloita sillä silmällä.
Tämän syksyn Otavan
uutuusluettelossa sitten olikin uusi romaani Kähköseltä. Sotien väliseen aikaan
ja Neuvostoliittoon sijoittuva Graniittimies
vaikutti kuitenkin ensitietojen perusteella olevan uusi aluevaltaus
kirjailijalta. Kustantaja ei anna satunnaiselle lukijalle juurikaan vinkkiä,
että kirja sittenkin liittyy oikeastaan ihan suoraan Kuopio-sarjaan. Lisäksi
hämäännyin termistä ’suomalaisnuoret’ ja ajattelin, että Graniittimies on nuortenromaani. Eivät siis ihan ennakkokäsitykseni
toteutuneet. Mielenkiintoista tuokin, millaisista palasista muodostaakaan
asioista mielikuvia.
Graniittimiehen päähenkilö on Kuopio-sarjan keskushenkilön Anna Tuomen käly Klara
Tuomi. Klara hiihti Petrogradin kaupunkiin miehensä Iljan kannoilla talvella
1922 pettyneenä kotimaahansa ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tärkein
vaikutin oli kuitenkin vakaumuksellinen idea sosialistisen ihannevaltion
rakentamisesta ja kiihkeä halu osallistua tuohon rakennustyöhön. Nuoriahan nämä
henkilöt olivat, millä mittapuulla tahansa ajateltuna, parikymppisiä. Mutta he
olivat jo nähneet ja kokeneet melkoisesti ennen päätöstään lähteä Suomesta
uuteen, luvattuun maahan.
Alku on karu. Pariskunnalle
osoitetaan asunnoksi koulun pannuhuone. Muutenkin miljoonakaupunki näyttää
nuorille suomalaisille ankarat kasvonsa. Kaupunkia ei liikuta, miten heidän tai
kenenkään käy. Petrograd, myöhemmin Leningrad, on romaanissa tärkeämmässä
roolissa kuin vain tapahtumapaikkaa. Kaupunki tuntuu elävältä organismilta,
jonka katukuiluista huokuu perustusten alla piilevän suon kylmyys. Kanavat
tuntuvat ikiaikaiselta rangalta, joka pitää jättimäistä kaupunkia koossa.
Suomalaisten tulokkaiden silmissä monimiljoonainen kaupunki on pakahduttava ja
kopea.
Romaani jakautuu neljään
osaan. Ensimmäinen puolisko on Klaran minämuodossa kerrottua muistelua
pariskunnan alkuvaiheista Neuvostoliitossa. Myös Iljan nuorempi veli Lassi eli
Lavr (Kuopio-sarjassa Lassi on siis Annan aviomies) loikkaa maahan ja värväytyy
puna-armeijaan. Ankea totuus kansalaisten ’vapaudesta’ on kuitenkin
nuorukaiselle liikaa. Myös Klaran usko horjuu hänen kamppaillessaan
katulapsityössä kaupungin pimeällä puolella. Vallankumous on synnyttänyt ennennäkemättömän
katulapsiongelman. Petrogradin viemäreissä ja kellareissa kuhisee orpoja
lapsia, jotka ovat tulleet eri puolilta valtavaa maata. Klara kokee kutsumuksekseen
auttaa näitä lapsia, vaikka työ on toivotonta ja raskasta.
Loppuosa romaanista ajoittuu
muutamaan1930-luvun puolivälin päivään, jolloin Stalinin puhdistukset ja vainot
ovat täydessä vauhdissa. Näkökulmat vaihtelevat nyt nopeasti, ja keskiöön
nousevat alkupuolen sivuhenkilöt. Moniäänisyys tuo uusia tulkintoja myös Klaran
kertomukseen. Itse muistiinpanot ovat tulenarkaa tavaraa, jotka vääriin käsiin
joutuessaan tietävät koko perheen ja lähipiirin varmaa tuhoa. Kuka tahansa voi
olla ilmiantaja.
Pääsin kuuntelemaan Sirpa
Kähköstä, kun hän kertoi Turun kirjamessuilla lokakuun alussa Graniittimiehestä ja sen
syntyprosessista. Neuvostoliittoon loikanneiden suomalaisten kohtalot alkoivat
kiinnostaa kirjailijaa yhä enemmän, kun hän kirjoitti vuonna 2010 ilmestynyttä
tietoteosta Vihan ja rakkauden liekit.
Siinä Kähkönen selvittää Tammisaaren poliittisten vankien kohtaloa
1930-luvulla.
Kähkönen kertoi, että hänen
oma isoisänsä vietti 1920-luvun alussa vuoden Neuvostoliitossa ja hänen
nuoruudenrakkautensa katosi myöhemmin vankileireille, mutta Graniittimiehessä ei kerrota suoraan
Kähkösen sukulaisista. Tarina on yleispätevämpi ja fiktiota.
Kirjailijaa kiehtoi myös
sosialistisen valtion nopea kehitys utopiasta dystopiaksi. 1930-luvulla
ulkomaalaistaustaisten ihmisten kohtalo Neuvostoliitossa oli karu, eikä
paremmin kohdeltu oman maan kansalaisia. Romaanin rakenteessa puolivälissä
tapahtuva muutos on tarkoituksellinen ja kuvaa diktatuurivaltion
atomisoitumista, jossa jäljellä ovat vain yksilöt suorassa suhteessa valtioon.
Graniittimiehessä olennainen teema on katulasten kohtalo, josta kirjoittaminen oli
Kähkösen mukaan hyvin raskasta.
Kirjojensa vahvoista
naisista kuten Klarasta Kähkönen totesi: ”Romaaneissani
naiset toimivat, miehet ovat teoreetikkoja. Silti se ei sulje pois sitä, että
Klarakin on tavattoman älykäs ihminen. Haluan
myös kirjoissani kumota stereotypian naisista keskenään kilpailevina kavalina
kyykäärmeinä. Naisten välinen ystävyys on siksi kirjoissani korostetussa
asemassa. Naiset eivät olisi selviytyneet vaikeista ajoista ilman verkostojaan.”
Graniittimies on myös ajankohtainen romaani. Kähkönen kertoi, että oli
mielenkiintoista on kuvata arjen tiedostamattomuutta. ”Eivät vuonna 1935 Neuvostoliitossa eläneet tavalliset ihmiset tienneet,
millaisia aikoja oikeastaan elivät saati mitä oli tulossa. Oli vain elettävä
omaa arkeaan ja koetettava selviytyä eteenpäin.”
Sirpa Kähkönen: Graniittimies
Otava. 334 s.
Arvostelukappale lehteä
varten. Tässä jutussani olen käyttänyt pohjana omaa lehtiarviotani sekä messuhaastattelusta tekemääni juttua. Molemmat ovat ilmestyneet Salon Seudun Sanomissa 7.10.2014.
Olen hyvin iloinen, että Graniittimies valittiin yhdeksi
Finlandia-palkintoehdokkaaksi. Toivon kirjalle menestystä kisassa mutta ennen
kaikkea runsaasti lukijoita. Se on ehdottomasti oman lukuvuoteni parhaita
lukukokemuksia.
Kuopio-sarja:
Mustat morsiamet, Otava 1998
Rautayöt, Otava 2002
Jään ja tulen kevät, Otava 2004
Lakanasiivet, Otava 2007
Neidonkenkä, Otava 2009
Hietakehto, Otava 2012
*Graniittimies, Otava 2014
Sarjaan liittyy läheisesti myös tietokirja Vihan ja rakkauden liekit, Otava 2010.
* Graniittimiestä pidetään yleisesti Kuopio-sarjaan kuulumattomana romaanina, mutta minusta se on kiinteä osa sarjaa henkilöidensä takia.
Kuopio-sarja:
Mustat morsiamet, Otava 1998
Rautayöt, Otava 2002
Jään ja tulen kevät, Otava 2004
Lakanasiivet, Otava 2007
Neidonkenkä, Otava 2009
Hietakehto, Otava 2012
*Graniittimies, Otava 2014
Sarjaan liittyy läheisesti myös tietokirja Vihan ja rakkauden liekit, Otava 2010.
* Graniittimiestä pidetään yleisesti Kuopio-sarjaan kuulumattomana romaanina, mutta minusta se on kiinteä osa sarjaa henkilöidensä takia.
Kiitos hienosta bloggauksesta. Kähkönen on minulle tuntematon kirjailija. Olen toki lukenut täällä blogistaniassa hänen kirjoistaan tehtyjä bloggauksia. Ilmeisesti Graniittimiehen voi lukea itsenäisenä kirjana?
VastaaPoistaKyllä voi, vallan mainiosti!
PoistaLuin ja tykästyin :) Ei ihme, että on Finlandiapalkintoehdokkaana :)
PoistaKiitos Kirsi, Graniittimies menee joululahjatoivomuslistalle (enkä ole lukenut Kähköstä vielä aikaisemmin...) -- juuri eilen sain luettua loppuun Riikka Pelon Jokapäiväisen elämämme ja tietysti ajaltaan ja paikaltaan liikutaan "samoissa maisemissa". Näissä kerrotaan yhden tai harvan ihmisen kohtaloita, mutta samalla tosiaan maalataan kuvaa koko ajanjakson historiasta.
VastaaPoistaAivan, tuo sama ohut yhtenevyys hieman pelottaa (!) kyllä. Mutta toisaalta uskon, että jos valinta ei osu Kähköseen, syy on muissa tekijöissä kuin tässä.
PoistaHieno blogiteksti. Minunkin pitäisi lukea. En omista yhtään Kähkösen kirjaa. En ole varma edes lukemisesta, tuntuu, että en ole lukenut. Neidonkenkä pyörii mielessäni, jotenkin tuo nimi tuntuu tutulle.
VastaaPoistaKiitos kovasti! Hienoista kirjoista on aina vaikea kirjoittaa, koska kaikki omat ajatukset tuntuvat latteilta. Mukavaa, jos jotain sain välitettyä. Kähköseen kannattaa ehdottomasti tutustua, ja tämä Graniittimies voisi olla hyvä aloituskirja sellaiselle, joka ei vielä ole mitään häneltä lukenut. Suosittelen Kähköstä myös miehille, sillä kirjat ovat ennen kaikkea hienoa kirjallisuutta. Sukupuolijaottelu on Kähkösenkin kohdalla turhaa.
PoistaInnostuin tutkimaan eilen kirjahyllyäni ja löysin Vihan ja rakkauden vuodet, mutta en ole lukenut. Tein varauksen myös kirjastoon Graniittimieheen.
PoistaTämä on todella hieno teos, niin kuin myös koko Kuopio-sarja. Kähkönen on minusta yksi aikamme etevimmistä kertojista - niitä, joilla on kyky saada henkilönsä hengittämään omassa ajassaan ja samalla tuomaan historia vierellemme.
VastaaPoistaMä en ole vielä Kähköstä lukenut lainkaan. Kuopio -sarja on ollut kyllä mielessäni lukulistalla, ja kyllähän tämäkin olisi kiva lukea, etenkin nyt kun ehdokkuuskin napsahti.
VastaaPoista
VastaaPoistanyt sairastaessani jalkaani olen lukenut toiseen kertaan Kähkösen
Kuopio-sarjan romaanit.Joka kerralla niistä avautuu jotain uutta.
Mielenkiintoisinta minusta on tuo naisten arkielämän kuvaus 1930 luvulla ja sodan syövereissä.Sirpa Kähkösen käyttämä kieli on vertansa vailla.itsekin Kuopion liepeillä aikuisnuoruuteni viettäneenä.Graniittimies on teos sinällään.olen sen lukenut jo kolmasti,aina siitä avautuu jotain uutta.Tankkien kesän-itse ajan'
lapsena-luin tuoreeltaan.Hieno Kirjailija/hieno suosittelija P.Linkola.
Harmittelut jalkavaivoista, mutta jotain hyvääkin, kun kerran antoi mahdollisuuden lukea tämä sarja uudelleen. Sen aion vielä joskus itsekin tehdä!
Poista