Joitakin vuosia sitten julkaisin blogissani juttuja, joissa
listasin muun muassa edellisen vuoden mittaan lukemieni dekkareiden
TOP10-listoja. Sittemmin tämä lupaavasti alkanut perinne katkesi lupauduttuani
kaksivuotiseen Johtolanka-raatiurakkaan eli olin mukana kolmihenkisessä
raadissa, joka valitsi Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinnon
voittajan. Raatilaisuus tarkoitti 70-80 kotimaisen uutuusdekkarin lukemista
vuodessa, joten paljon muita dekkareita ei sitten ehtinyt eikä huvittanutkaan
lukea, ja kisaan osallistuneista en saanut hiiskahtaakaan ennen voittajan
julkistamista.
Mutta nyt on urakka onnellisesti takana ja olen myös ehtinyt
julkaista kaikista vuonna 2015 ilmestyneistä kisaan osallistuneista
kotimaisista dekkareista. Alkuviikolla julkaisemassani dekkarien kustantamistaja tasoa käsittelevässä jutussani lupasin koota vinkkilistan parhaina
pitämistäni dekkareista. Kyseinen juttuni on muuten herättänyt aivan valtavasti
kiinnostusta ja keskustelua eri puolilla some-maailmaa. Kiitos kaikille siihen
osallistuneille!
Pitemmittä puheitta seuraavassa kymmenen parasta vuonna 2015
ilmestynyttä kotimaista dekkaria minun mielestäni. Teokset tekijän sukunimen
mukaisessa aakkosjärjestyksessä.

Erra kirjoittaa juuri sopivan
laveasti minun makuuni. Matka lähihistoriaan on kiehtova, ja
kulttuuriviittaukset kirjallisuudesta teatteriin ja arkkitehtuuriin (josta Erra
kirjoittaa rakkaudella) ovat kutkuttavia. Henkilökuvaus on onnistunutta, ja
kiinnyin kovasti Maxiin. Halusin, että hän selviäisi ja voisi vielä olla
onnellinen ja turvassa. Historia kuitenkin kulkee vääjäämätöntä latuaan yksilön
tarpeista ja toiveista piittaamatta.

Heinon kerronta on niukkaa, mutta
vaikka teos on sivumäärältään ohuehko, pitää tarina sisällään paljon
mielenkiintoista ja mieltä askarruttavaa. Lukiessani mietin Marja Björkin teosta Mustalaisäidin
kehtolaulu (Like, 2014) ja Anja Snellmanin Parvekejumalia (Otava,
2011), joissa samoja teemoja sivutaan kuin Heinonkin teoksessa.

Ajankuvan luomisessa
Hämeen-Anttila on nähnyt hurjasti vaivaa, mutta tehty työ kyllä kannattaa.
Lukija tempautuu mukaan 1920-luvun tunnelmiin lähes vastustamattomalla imulla.
Helsinki ja sitä ympäröivä maaseutu hengittävät tarinassa hienosti ja
aidontuntuisesti. Höysteenä on myös vanhaa sanastoa, joka antaa pikantin
säväyksen kerrontaan ja dialogeihin.
Ihastuin viisi vuotta sitten
ikihyviksi Kaj Korkea- ahon kauhuromaaniin Tummempaa tuolla puolen. Helsingin Sanomien Suvi Ahola otti teoksen esille
nuorten aikuisten kirjallisuutta käsitelleessä lauantaiesseessään. Ehkä Tummempaa
tuolla puolen onkin ainakin jossain määrin YA-kirjallisuutta. Kaikki
tuskin pitävät sitä varsinaisena kauhuromaaninakaan. Luokittelu on hankalaa -
ja turhaa.
Pahan kirjan tunnelma on merkillisen
synkkä ja aavistus uhasta leijuu jatkuvasti kaiken yllä, mutta kummallisesti
Korkea-aho saa nivottua sekaan myös tyylikästä huumoria. Pidin kovasti!

Marrasyöt on siis
eräänlainen maagis-realistinen poliisiromaani, jos määrittelyjä kaivataan.
Maaginen osuus toimii kokonaisuudessa paremmin kuin dekkariosuus.
Jatulintarhojen arvoituksellisuutta Kostet hyödyntää hienosti, samoin myyttistä
ainesta muutekin. Näistä syntyy oivallinen kauhujuonne tarinaan. Sen sijaan
poliisityön kuvaus on anteeksiantamattoman löysää. Realismiin olisi siis saanut
siltä osin panostaa rutkasti enemmän tai sitten karsia koko poliisiosuus pois.
Yliopistomaailman kuvaus sen sijaan on elävää ja uskottavaa.
Paljon olen ehtinyt lukea, mutta
koskaan ennen en ole lukenut teosta, jossa rikosta ratkoo suomalainen
lähetyssaarnaaja vuonna 1924 Ambomaalla Lounais-Afrikassa. Haluaisin todella
tietää, mistä Lauri Mäkinen on saanut idean ja pohjatietonsa
esikoisromaaniinsa Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset.
Teoksessa siis ratkotaan rikosta, murhia itse asiassa, mutta se on paljon
enemmän kuin ’vain’ dekkari - jos tämä ilmaus sallitaan edes lainausmerkeillä.
Mäkiselle myönnettiin tästä
teoksesta Vuoden esikoisdekkari 2016 -kunniakirja. Raadin perustelut:
Lauri Mäkisen teos Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset on miellyttävä yllätys niin aihepiiriltään kuin käsittelytavaltaan. Tuskin koskaan on kirjoitettu dekkaria, joka sijoittuu lähetyssaarnaajien pariin Afrikassa Ambomaaksi nimetyn Pohjois-Namibian alueelle. Tehtävä tuntuu mahdottomalta, mutta Mäkinen ei tingi kirjallisesta laadusta eikä jännityksestä. Hän kuvaa taidokkaasti ja paneutuneesti suomalaisten 1900-luvun alun lähetyssaarnaajien tavoitteiden ja todellisuuden ristiriitoja, keskinäistä kilvoittelua, afrikkalaisyhteisöjä sekä kristinuskon eri suuntien valtataistelun kaavussa harjoitettua kolonialismia Afrikassa.
Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset uhmaa genrerajoja. Se on yhtä aikaa taidokas rakkauskertomus, jännittävä murhamysteeri ja yhden maailman kattava laajojen mittojen lukuromaani – esikoiseksi täysin ja poikkeuksellisen kypsä.
Lauri Mäkisen teos Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset on miellyttävä yllätys niin aihepiiriltään kuin käsittelytavaltaan. Tuskin koskaan on kirjoitettu dekkaria, joka sijoittuu lähetyssaarnaajien pariin Afrikassa Ambomaaksi nimetyn Pohjois-Namibian alueelle. Tehtävä tuntuu mahdottomalta, mutta Mäkinen ei tingi kirjallisesta laadusta eikä jännityksestä. Hän kuvaa taidokkaasti ja paneutuneesti suomalaisten 1900-luvun alun lähetyssaarnaajien tavoitteiden ja todellisuuden ristiriitoja, keskinäistä kilvoittelua, afrikkalaisyhteisöjä sekä kristinuskon eri suuntien valtataistelun kaavussa harjoitettua kolonialismia Afrikassa.
Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset uhmaa genrerajoja. Se on yhtä aikaa taidokas rakkauskertomus, jännittävä murhamysteeri ja yhden maailman kattava laajojen mittojen lukuromaani – esikoiseksi täysin ja poikkeuksellisen kypsä.

Kylmää syliä lukiessani pidin sen murhaideaa eli
sarjahukuttamista melkoisen mielikuvituksellisena, mutta jälleen kerran on
käynyt niin, että todellisuus on vielä paljon fiktiota ihmeellisempää!

Digitaalisen maailman uhat ovat yhtä fantastisia kuin mahdollisuudetkin. Ne koskevat jokaista, jos tuolla jossain on joku, jolla on riittävästi pahaa tahtoa ja taitoa käyttää sitä. Tästä kertoo Pauliina Suden trilleri Takaikkuna, jossa prostituoituja käyttäville miehille tukipalveluja suunnitteleva päähenkilö joutuu nettivelhon uhriksi.
Pauliina Suden romaani erottuu monella tavalla edukseen vuonna 2015 ilmestyneistä suomalaisista dekkareista. Aihe – verkkourkinta – on uusi ja ajankohtainen, ja laajan lähdeaineistonsa avulla Susi pääsee siinä poikkeuksellisen syvälle: hän kuvaa suorastaan pelottavalla tavalla miltei jokaisen arkipäivään kuuluvien verkkosovelluksien tietojen käyttämistä seurantaan ja jopa häirintään.
Susi on myös taitava kirjoittaja. Kirjan tyyli heijastelee tapahtumien etenemistä. Alun kepeähköstä kerronnasta edetään kauhun tunnelmiin sitä mukaa, kun päähenkilön elämä murenee. Hitchcockmaisen tunnelman lisäksi Susi ammentaa aineksia niin politiikan kuin Star Warsinkin elementeistä.
Takaikkuna uudistaa onnistuneesti suomalaista dekkarigenreä. Susi kuvaa arjen muuttumista kauhuksi ilman tavanomaisia ja yleisiä kliseitä. Kyseessä on sekä kaunokirjallisesti taidokas että kansainväliset mitat täyttävä yhteiskunnallinen trilleri.
Antti Tuomainen kirjoittaa aina erilaisen kirjan. Vaikka
kaikki hänen tähänastiset teoksensa voi laskea jännityskirjallisuudeksi ja osan
dekkareiksikin, ne ovat kaikki itsenäisiä teoksia ja koettelevat mukavasti
genrerajoja. Niinpä Kaivos oli täysin erilainen kuin aiemmat
lukemani Tuomaisen kirjat (vain esikoisteos odottaa enää lukemistaan), kuten jo
osasin odottaakin. Väitän kuitenkin, että Tuomaisen tyyli on tunnistettavissa.
Tietty niukkuus yhdistää kaikkia teoksia, samoin hiottu, täsmällinen ja kaunis
kieli.
Kaivos pitää sisällään monia aiheita ja teemoja. Päällimmäisenä on tietysti vahvasti kyseenalainen suomalainen ja kansainvälinen kaivostoiminta rankkoine lieveilmiöineen. Keskeistä on myös isän ja lapsen välisen suhteen pohdinta.
Kaivos pitää sisällään monia aiheita ja teemoja. Päällimmäisenä on tietysti vahvasti kyseenalainen suomalainen ja kansainvälinen kaivostoiminta rankkoine lieveilmiöineen. Keskeistä on myös isän ja lapsen välisen suhteen pohdinta.
Arttu Tuomisen esikoisdekkarista Muistilabyrintti
voi kliseisesti todeta, että se on lupaava. Toisaalta hieman hengästynyt lukija
kirjan kannet sulkiessaan pelkää, että nuori kirjailija on kenties ladannut
liikaakin esikoiseensa. Onko hänellä enää ammennettavaa seuraaviin kirjoihin? (Kyllä
on!)
Kustantaja Myllylahti lupailee Muistilabyrintin takakannessa, että
Tuominen ’haastaa kotimaisen jännityksen konkarit’. Ilokseni voin olla samaa
mieltä. Dekkari rullaa alusta asti mainiosti, ja loppuhuipennus on melkoista
tykitystä, johon ei ihan joka päivä dekkareissakaan törmää. Mistään
loppulässähdyksestä ei ole tietoakaan.
***
Tässä siis omat suosikkini vuoden 2015 kotimaisista dekkareista. Kuten
huomaatte, genren määrittely on jokseenkin vapaata, eivätkä kaikki hyväksyne
Korkea-ahon ja Kosteen teoksia dekkareiksi. Marrasyöt kuitenkin oli
mukana Johtolanka-kisassa. Sen sijaan Korkea-ahon ja Tuomaisen kirjat eivät
olleet, vaan luin ne kisan ulkopuolelta silkaksi omaksi ilokseni.
Listan
laatiminen ei ollut helppoa. Sille olisivat hyvin voineet kiilata vielä ainakin
Timo Sandbergin Häränsilmä, Jari Järvelän Tyttö ja rotta tai Kirsi Pehkosen Karhuvaaran uhri. Tai jokin muu. Omakaan maku ei oli kiveen
hakattu, vaan se vaihtelee tilanteen mukaan.
Paljon dekkareita lukeneena ja lukevana arvostan raikkaita ideoita ja
kaavaa rikkovia ratkaisuja, sujuvaa kerrontaan ja hiottua kieltä. Myös
yksityiskohdissa sietää olla tarkkana. Mitä paneutuneempaa miljöö- ja
henkilökuvaus ovat, sitä enemmän nautin lukemisesta. Rikosjuonessa arvostan
enemmän kekseliäisyyttä kuin raakuutta. Tunnelman pitää tihetä muilla keinoilla
kuin pelkällä väkivallalla.
***
Juhlistan lukijoitteni iloksi kaksivuotisen Johtis-raatilaisuuteni päättymistä
muhkean kirjapaketin arvonnalla. Muutamia kisaan osallistuneita teoksia päätyi
kotiini kaksin kappalein, ja arvon nyt nuo teokset yhdelle onnekkaalle. Voittaja saa siis kaikki neljä kirjaa.
Osallistumisohjeet ovat jo tutut. Jätä alle kommentti, jossa ilmaiset
halukkuutesi osallistua arvontaan sekä yhteystieto, jota kautta tavoitan sinut
postitustietoja varten. Arvonta-aikaa on viikko, eli osallistua voi
sunnuntaihin 29.1.2017 klo 12 asti.
Arvottavat kirjat ovat:
Virpi Hämeen-Anttila: Kuka
kuolleista palaa (Otava, 2016)
Markku Kivinen: Lähetin loppupeli (Teos, 2016)
Tuomas Nyholm: Omiensa luo (Teos, 2016)
Ari Wahlsten: Kuka pelkää mustaa miestä? (Kosmos, 2016)
Markku Kivinen: Lähetin loppupeli (Teos, 2016)
Tuomas Nyholm: Omiensa luo (Teos, 2016)
Ari Wahlsten: Kuka pelkää mustaa miestä? (Kosmos, 2016)
Onnea arvontaan!
***
Arvonta on suoritettu kaikkiaan 31 osallistujan kesken!
Muhkean kirjapaketin random.org-generaattori
arpoi Annikalle! Hurjasti onnea voittajalle ja
suurkiitokset kaikille osallistuneille ja kommentoijille!
***
Arvonta on suoritettu kaikkiaan 31 osallistujan kesken!
Muhkean kirjapaketin random.org-generaattori
arpoi Annikalle! Hurjasti onnea voittajalle ja
suurkiitokset kaikille osallistuneille ja kommentoijille!