sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Jouni Ranta ja Marko Erola: Vilpitön mieli. Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta



Riippuuko Sinun olohuoneesi tai vaikka lähisukulaisesi salin seinällä kotimaisesta huutokaupasta takavuosina ostettu suomalaisen taiteen mestariteos, arvotaulu, josta voi olla ylpeä? Oletko Edelfeltin, Gallen-Kallelan, Schjerfbeckin tai Särestöniemen onnellinen omistaja?

Entä oletko sinäkin taannoin innokkaasti seurannut televisiosta Antiikkia, antiikkia -sarjaa, jossa miellyttävä Wenzel Hagelstam erehtymättömällä vainullaan arvioi meidän tavisten nurkista löytyviä aarteita, myös tauluja?

Mitä sanot, kun käykin ilmi, että tarkoin vaalittu perintötaulu onkin mitä todennäköisimmin väärennös? Tai että Wenzel Hagelstam ei ehkä sittenkään ole niin erehtymättömän hyvävainuinen kuin on annettu ymmärtää. Entäpä jos monet taidemuseoidenkin kokoelmissa olevat arvotaulut ovat itseasiassa taitavia väärennöksiä, joiden aitouden ovat taanneet Suomen arvostetuimmat asiantuntijat Ateneumista ja muista museoista?

Valitettavasti on todennäköistä, että kaikki yllä luettelemani asiat ovat totta, mikäli uskoo edes neljänneksen Jouni Rannan muistelmateoksesta Vilpitön mieli. Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta. Ranta on parhaillaan yhtenä syytettynä isossa suomalaista taideväärennöskuviota käsittelevässä oikeusjutussa, ja hän on jo aikaisemmin kärsinyt vankilassa tuomion väärennettyjen taulujen myymisestä. Vaikea on olla uskomattakaan Rannan kertomusta. Ja vaikkei uskoisi tosiaan kuin murto-osan, on silti katsottava taidemuseoita, -gallerioita ja -huutokauppoja aivan uusin silmin.

Kun Rannan teos alkuvuodesta julkaistiin, Helsingin Sanomat nosti uudelleen esiin pari vuotta sitten julkaisemansa laajan artikkelin salolaisesta Opettajasta, joka kärähti arvotaulujen väärentämisestä. Asia kiinnosti luonnollisesti, olihan tapaus paikallisesti mielenkiintoinen ja jutun käänteet uskomattomat. Oikeudenkäyntiä seurattiin myös paikallislehdessämme, ja se herätti kauhistuksen sekaista naurua. Mitä ihmettä oikein tapahtuu, kun salolaisen koulun kuvismaikka paljastuu tuotteliaaksi taideväärentäjäksi!?

Rannan kirjasta selviää nopeasti, että Salon tapahtumat olivat vain nappikauppaa ja harrastelua todellisten tekijöiden harjoittaman ja vuosikymmeniä jatkuneen ammattimaisen taidehuijauksen rinnalla. Ranta itsekin taisi olla tekijänä pienemmästä päästä, vaikka hän kirjassa tunnustaa välittäneensä ja myyneensä ainakin tuhat väärennettyä taulua. Tuomion hän on saanut vain muutamasta tapauksesta.

Ranta kertoo kirjassaan paitsi taulukauppiaan urastaan myös elämänvaiheistaan ylipäätään. Hyvä matikkapää ja erinomainen muisti yhdistettynä levottomaan mielenlaatuun tekivät hänestä ensin ammattimaisen pelurin, joka teki rutkasti rahaa korttipöydissä. Kuluttava elämäntapa söi miestä. Sitten sattuma puuttui peliin. Sukulaismiehen käsiin oli jäänyt autolastillinen tauluja, jotka piti muuttaa rahaksi. Ranta oli kerrasta myyty. Taiteen myyminen oli mahtavaa!

Varsinaiset bisnekset alkoivat kahdeksankymmentäluvun nousukauden korvalla, kun Taiteilija lähestyi Rantaa. Tämä arvoituksellinen mies (Veli Seppä) kuvataan Vilpittömässä mielessä poikkeuksellisen lahjakkaaksi taiteilijaksi, joka pystyi muuntamaan tyylinsä milloin kenenkin mestarin käsialaksi ja maalaamaan jopa parempia töitä kuin alkuperäiset tekijät itse. Ranta toimitti Taiteilijan töitä arvioitaviksi ja ne läpäisivät seulat lähes poikkeuksetta. Ja jos eivät ensimmäisellä kerralla läpäisseet, niin aina löytyi joku, joka suostui lausumaan jotain puoltavaa. Jos ei muuten onnistunut, ujutettiin taulu taidehuutokauppaan myyntiin. Aina löytyi myös ostajia.

Rannan kertoma tarina on uskomaton! Kirja on kirjoitettu niin vetävästi, että kuuntelin sen lähes putkeen silmät pyöreinä ja välillä ällistyneenä naurahdellen. Ranta kertoo omasta elämästään hyvin avoimesti, mitä arvostan, mutta kiinnostavin anti on tietysti tuo taidekauppaan ja -bisnekseen liittyvä osuus. Ranta mainitsee nimeltä muun muassa koko joukon arvostettuja asiantuntijoita, jotka eivät hänen kuvauksensa perusteella ymmärtäneet tuon taivaallista omasta erikoisalastaan. Vai rahako sittenkin houkutti enemmän? Joka tapauksessa taidebisneksessä liikkuivat todella suuret rahat.

Jouni Ranta on vieraana MTV3:n Rikospaikka-ohjelmassa (jossa haastatellaan myös Veli Seppää). Siinä toimittaja kysyy Rannalta, eikö kirja ole poikinut kunnianloukkaus- tai muita syytteitä. Ranta väittää, ettei ole. Se tuntuu uskomattomalta! Jos tosiaan niin on, se kyllä mielestäni todistaa sen puolesta, että Rannan kertomukset taulujen aitoustodistusten ynnä muiden lausuntojen antajista ovat tosia. Ällistyttävää! Ihmeen hiljaa ainakin minusta on oltu myös meneillään olevasta oikeudenkäynnistä. Luulisi ihmisiä ja mediaa kiinnostavan.


Jouni Ranta ja Marko Erola: Vilpitön mieli. Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta
Tammi 2017. 182 s. Äänikirjan kesto 5 h, lukija Raiko Häyrinen.


Äänikirja ostettu.

8 kommenttia:

  1. Uskomatonta mutta silti uskottavaa! Tuon Hesarin jutun luettuani ollaan naureskeltu kotona, että kyllä seinälle pitäisi saada ihan ehtaa Veli Seppää. Aika monella varmaan on, vaikkeivat sitä tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistäpä sitä tietää, millaisiin hintoihin nuo aidot Sepät vielä nousevat? :D Facen puolella joku seuraaja kommentoi, että oli ihan vasiten ostanut salolaisen Opettajan työn kirppikseltä, koska onhan tekijä nyt julkkis.

      Poista
  2. Kiitos tästä Kirsi. Olen postannut myös kirjasta ja suhtaudun sisältöön ehkä hieman kriittisemmin kuin sinä. Olin myös vajaa pari viikkoa sitten Tammen järjestämässä kirjatapaamisessa (josta myös postasin). En usko, että kunnianloukkaussyytteiden puute olisi viite siihen, että kirjassa kerrotut jutut olisivat kaikki totta. Varsinaiset rikokset on puitu oikeudessa ja muiden yksityiskohtien suhteen asianomaiset katsovat kenties parhaakseen jättää Rannan juorut omaan arvoonsa. Se on paras tapa kohdella huomionkipeää ja kompleksista rikollista :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, mielestäni minäkin sentään kriittisyyttä koetin pitää mielessäni, koska kuuleehan tuosta kertojan tarinasta aika helposti tietyt sävyt. Kirjoitinkin tuossa yllä, että mikäli uskoo neljänneksenkään, on tarina silti melkoinen. Paljonko kukin on valmis uskomaan, on sitten taas toinen kysymys. Enkä väitä tietäväni, mitä kulissien takana tapahtuu, kuten esimerkiksi, kuinka moni nimeltä mainittu taideasiantuntija keskustelee asianajansa kanssa parhaillaankin maineensa pilaamisen korvausvaatimuksista.

      Huomionkipeys on myös hyvin ilmeistä, eikä Ranta salaa sitä ominaisuuttaan mitenkään. En suostu lukemaan tosielämän rikoksista kertovia, ainakaan rikollisten (entisten) kirjoittamia teoksia, jos ne käsittelevät väkivalta- ja henkirikoksia. Tiedät varmasti, mihin tämän hetken myyntimenestyksiin esimerkiksi viittaan. Ne etovat minua. Mutta tässä huijattiin 'vain' rahaa, eikä edes täysin vastikkeetta, koska aina taide vaihtoi myös omistajaa. Mekanismi on mielestäni ylipäätään kiehtova monella tavalla. Ranta välitti kertomansa mukaan satoja väärennöksiä tieten tahtoen, mutta todella isot rahat tässä taisi kääriä liiveihinsä vielä jokin paljon taitavampi porras...

      Poista
    2. Vilpittömässä mielessä on monta mielenkiintoista tasoa :). Jäämme odottamaan tuleeko kunnianloukkaussyytteitä, mutta arvioisin että monet kokevat parhaaksi taktiikakseen ignoroida Ranta ja olla huomioimatta kokonaan.
      Omasta mielestäni suurin kysymysmerkki on tuon "taivatamman portaan" olemassaolo, sinne Ranta on saattanut luoda muutaman fantoomin :).

      Poista
  3. Puhut totta, vetävää tekstiä johon ihan upposi. Mietin itsekin, että kumman hiljaa oikeudenkäynnistä on oltu. /Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikkei sisältöön uskoisi yhtään (minusta se ei ole lopulta oleellistakaan), viihtyy tämän parissa tovin aivan mainiosti. Eikä kai liene pahaksi hieman ravistautua ja miettiä näitäkin kuvioita hetken tästä näkökulmasta.

      Poista
  4. On mennyt ihan ohi, että tällainen kirjakin löytyy. Hesarin jutut on kyllä osuneet silmiin ja asia jäi kiinnostamaan, joten kirja tulee nyt sitten luettua. -Veera

    VastaaPoista