Kirjastoreissulta tulee
laahattua kotiin sellaisiakin kirjoja, joiden lukemisesta ei ole ihan varma.
Kun ilmaiseksi saa ottaa kotiin ja sitten palauttaa, oli lukenut tai ei, riski
on aika olematon. Jos ei miellytäkään, ei tarvitse aloittaa tai lukea loppuun.
Tunnolliselle ihmiselle kesken jättäminen tosin on välillä tuskallista. Tuo
palauttamismahdollisuus muuten alkaa kirjantäytteisessä kodissamme olla myös
melkoista plussaa!
Hiljattain kirjastosta tuli
nuortenkirjapinon kylkiäisenä napattua uutuustelineestä dekkari. Toiveena kun
on, että viimeistään joululomalla olisi aikaa paneutua tähän
lempikirjallisuudenlajiin oikein kunnolla. Kyseinen kirja on Saara Kesävuoren Saarroksissa. Kirjailijan nimi vaikutti aivan oudolta, eikä kirjan
aika lattea nimi tai dekkarille hyvin tavanomainen kansikuvakaan soittanut
mitään kelloa. Takakantta koetin silmäillä, mutta kiireessä siitä ei oikein
mitään jäänyt mieleen. Jostain psykopaatista ja saaresta kuitenkin taisi olla
kyse.
Aloittelin kirjaa
tiistai-iltana. Hetki ei ollut hyvä, sillä olin juuri aamupäivällä saanut
loppuun huikean Jään. Lisäksi Downton
Abbeyn jakso oli aivan liian nyyhky. Näitä vasten Saarroksissa-dekkarin raaka maailma tuntui kuin iskulta vastoin
kasvoja. Luin kirjaa sivulle 35 asti ja päätin, etten luekaan eteenpäin. Kirja
on kirjoitettu hyvin, liiankin hyvin, joten keskeytyspäätös ei johtunut
huonosta kielestä tai tökkivistä henkilöistä. Tarina vain tuntui olevan aivan
liian realistinen ja pelottava. Voin pahoin lukiessani 18 juuri täyttäneestä
Kaarlosta, joka vapautuu pakkohoidosta. Hoitoon Kaarlo eli Kodak, kuten hän
itse itsensä on nimennyt, joutui, koska hän murhasi 14-vuotiaana nuoremman
velipuolensa. Tekoa Kodak ei ole tunnustanut eikä hetkeäkään katunut. Nyt on
tullut aika kostaa isälle, ukille ja isosisko Sentalle. Isä on muuttanut
vaimonsa kanssa uudelle paikkakunnalle ja odottaa toiveikkaana poikaansa
kotiin. Vaimo on paennut Tukholmaan ja tyttäret Senta ja Tyyne ovat
ulkosaaristossa autiolla luostarisaarella. Lopetin kohtaan, jossa Kodak julmasti pahoinpitelee isäänsä saadakseen tältä selville Sentan olinpaikan.
Kesävuori on noilla
alkusivuilla kuvannut minusta hyytävällä tavalla nuoren psykopaattitappajan
mieltä ja ajatuksia. Koska Kodak ei tunne mitään, hän tekee kauheita tekoja
saadakseen itsestään irti edes jotain tunteen tapaista, kuten nautintoa toisten
ihmisten pelon näkemisestä. Jotenkin nykypäivän mediaa ja suomalaista menoa
seuraavana ja vielä nuorten kanssa työskentelevänä ahdistuin tästä kuvauksesta
melkoisesti.
Kun sitten ryhdyin hieman
googlaamaan tätä tekstiä varten, yllätyin. Ensinnäkin Saara Kesävuori on entiseltä nimeltään Saara Sarkkinen! Olen urani alkuvuosina luettanut yhtä
hänen nuortennovelliaan asiakkaillani. Raju tarina (jonka nimeä en nyt
valitettavasti muista) sai usein innokkaan vastaanoton, ja muistan
useammankin nuoren vielä tarkistaneen tunnin jälkeen kirjoittajan nimen
kirjastokäynnin varalta. Kesävuori aloitti nuortenkirjailijana 1980-luvulla, ja
Valkoinen ankka sai valtion
kirjallisuuspalkinnon ja Töitä mun
faijalle! oli Topelius-ehdokkaana. 90-luvulla Kesävuori siirtyi
näytelmäkirjailijaksi, ja sittemmin on ilmestynyt romaaneja: Hyvä isä (2008), Tarvitse minua (2009) ja Äidin
rakkaus (2011). Tämä dekkarikaan ei ole aivan tyhjästä syntynyt, sillä
taustalla on jo voitto vuoden 2010 dekkarinovellikilpailusta Kouvolassa.
Voittajanovelli Syntymäpäivän jälkeen
on julkaistu kokoelmassa Murhattu mieli.
Tuo Saara Sarkkiseksi paljastuminen herätti
kiinnostukseni uudelleen. Jospa sittenkin pitäisi koettaa vielä? Lisärohkaisua
tulee Suvi Aholan lyhytarviosta (HS 8.9.2012), jossa hän kirjoittaa mm. näin: Romaanin
nimi on tylsä ja ensimmäiset luvut matelevat. Nuoren tappajan vapautuminen
mielisairaalasta saa kiemurtelemaan: tätäkö pahuuden anatomiaa liki neljäsataa
sivua?Äkkiä ollaankin venematkalla etäiselle Saaristomerelle,
dominikaaniveljien hiljaisuuden retriittiin. Kun tajuan lukevani trilleriä,
kirjan palaset loksahtavat paikalleen. Ja imu voimistuu! --- Välillä
tekstissä on tyhjäkäyntiä ja naiivia psykologiaa, mutta loppuratkaisu yllättää.
Kesävuori osaa harhauttaa lukijaansa herkullisesti.
Kyllä, taidan
sittenkin antaa kirjalle vielä uuden mahdollisuuden. Lisäksi pitänee laittaa luettavien listalle ainakin nuo muut aikuisten romaanit. Vaikuttavat kiinnostavilta. Oletko lukenut jo tämän teoksen? Kannattaako minun jatkaa? Entä onko Kesävuoren tuotanto muuten tuttua? Suositteletko?