sunnuntai 8. elokuuta 2021

Sebastian Fitzek: Matkustaja 23

 


Oletko innokas risteilymatkustaja? Haaveiletko vähän pidemmästäkin risteilystä upealla luksusristeilyaluksella? Jos vastaat näihin kysymyksiin kyllä, kannattaa harkita tarkkaan, luetko Sebastian Fitzekin trillerin Matkustaja 23. Sen jälkeen voivat nimittäin ajatukset risteilylomasta hieman muuttua!

Tuottelias trilleristi Sebastian Fitzek on Saksan suosituimpia nykykirjailijoita, jonka teoksia on myyty yli 13 000 000 kappaletta ja julkaistu ainakin 36 maassa. Fitzek julkaisi esikoisromaaninsa Die Therapie vuonna 2006 työstettyään ideaa ja käsikirjoitusta kuusi vuotta. Tarina kertoo, että hän tarjosi käsikirjoitustaan lukuisille kustantamoille ja sai kolmetoista hylkäystä ennen kuin kustantamo Droemer Knaur Verlag otti sen kustannusohjelmaansa.

Fitzekin tuotantoa on tähän mennessä ilmestynyt suomeksi niukasti. Vuonna 2019 julkaistiin ääni- ja e-kirjana psykologinen trilleri Paketti (Storyside). Kustantamo Bazar on ottanut Fitzekin suomennokset julkaisuohjelmaansa ja julkaisutahti on kova: tammikuussa 2021 ilmestyi PotilasMatkustaja 23 toukokuussa ja marraskuussa vuorossa on Ikkunapaikka 7A. Kyseessä ei ole sarja vaan teokset ovat yksittäisiä itsenäisiä jännitysromaaneja.

Trillerin nimi Matkustaja 23 viittaa siihen, että tilastojen mukaan risteilyaluksilta katoaa vuosittain keskimäärin 23 ihmistä jäljettömiin. Tästä faktasta risteilyalusvarustamot mieluiten vaikenisivat tyystin. Tähän ikävään faktaan berliiniläinen poliisipsykologi Martin Schwartz törmää, kun hänet houkutellaan luksusristeilyalus Sultan of the Seasille selvittämään hyvin erikoista tapausta.

Houkuttimena käytetään Martinin omakohtaista tragediaa. Hänen vaimonsa Nadja ja yksitoistavuotias poikansa Timmy katosivat Sultanilta viisi vuotta aikaisemmin. Tutkimuksissa selvisi, että Nadja oli huumannut heidän poikansa eetterillä, viskannut tämän laidan yli ja hypännyt itse perässä. Nyt Martinin laivalle kutsunut eksentrinen ja erittäin rikas leskirouva antaa ymmärtää, että kaikki ei ehkä sittenkään mennyt, kuten virallinen selitys kertoo. Saattaisiko Martinin perhe kenties olla vielä elossa?

Tästä mahdollisuudesta antaa toivoa eriskummallinen tapaus. Kaksi kuukautta aiemmin Sultanilta katosivat äiti ja tytär, Naomi ja Anouk Lamar. Heidät oli jo julistettu kuolleiksi, mutta nyt täysin odottamatta tytär Anouk on ilmestynyt takaisin laivalle, kalpeana, puhumattomana ja raa’asti raiskattuna. Laivayhtiö on kuitenkin päättänyt salata tytön löytymisen. Jos Martin ei pysty ratkaisemaan, mitä tytölle on tapahtunut, tämä katoaa uudelleen ennen kuin laiva saapuu New Yorkiin.

Aikaa on siis niukalti, samoin keinoja arvoituksen ratkaisemiseen. Lisäriesanaan Martinilla on vielä fyysisiä ongelmia, jotka johtuvat katkenneesta etuhampaasta ja hiv-estolääkityskuurista, joka aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia. Kirjan alun kohtaus selittää, miten tähän tilanteeseen on päädytty. Kuvaus siitä, miten Martin katkaisee itse hohtimilla oman etuhampaansa voidakseen suorittaa peitetehtävänsä loppuun, on varsin kuvottava.

Poliisipsykologi Martin Schwartzin lisäksi näkökulmahenkilöitä ovat Naomi Lamar, joka on joutunut sadistisen sieppaajan kynsiin, sekä Julia Stiller, joka on tullut risteilylle teini-ikäisen Lisa-tyttärensä kanssa. Juuri laivan irtauduttua lähtösatamasta Julia saa tietää, että Lisa on joutunut iljettävän nettikiusaamisen kohteeksi. Nyt hän on itse tuonut traumatisoituneen teini-ikäisen tytön risteilyalukselle. Ja kaikkihan tietävät, että itsemurhaa hautovien näkökulmasta risteilyalus on oikea toivekohde…

Kirjoitin keväällä Potilaasta, että se on väkivaltaa ja iljettävien rikosten kuvailua sisältävä trilleri, jota luonnehtisin ennemminkin psykopaattiseksi kuin psykologiseksi trilleriksi. Sama pätee Matkustaja 23:eenkin. Fitzek ei juuri säästele lukijaansa, vaan tunnelma on paikoin painajaismainen. Sitä tosin keventää teoksen elokuvamainen rakenne, jossa lyhyet luvut vuorottelevat eri näkökulmien välillä ja leikkaukset kohtauksesta toiseen ovat nopeita ja teräviä.

Lukijan harhauttamisessa Fitzek on mestari. Yllätyskäänne seuraa toistaan, ja uusia pelaajia tuntuu liittyvän peliin jatkuvasti. Mikään ei ole sitä, miltä näyttää, sen Martinkin saa karvaasti kokea moneen otteeseen. Tällä kertaa juonen viimeinen koukku on sijoitettu ihan hännänhuipuksi epilogiin kirjailijan kiitosten jälkeen. Kannattaa siis tosiaankin lukea kirja konkreettisesti loppuun asti!

Sebastian Fitzek: Matkustaja 23 (Passagier 23)
Suom. Sanna van Leeuwen.
Bazar 2021. 426 s.
Äänikirjan lukija Ville Tiihonen, kesto 10 h 53 min.

Arvostelukappale, äänikirja BookBeat.

Omat risteilyhaluni eivät ole vuosikymmeniin olleet kovinkaan kaksiset, eikä kaunokirjallisuus ole ainakaan sitä kohentanut. Pauliina Suden trillerissä Seireeni tuodaan esiin alusten luksusturistien ja henkilökunnan välinen jyrkkä kuilu. Yläkansilla ei ole totisesti käsitystä siitä, millaisilla työehdoilla siellä lomailevien hyvinvoinnista ja viihtyvyydestä huolehditaan kellon ympäri. Lisäkontrastina ovat vielä Välimerellä purjehtivat tai ajelehtivat pakolaisia kuljettavat alukset. Myös Stefan Mosterin romaanissa Nelikätisen soiton mahdottomuus yhtenä teemana on laivojen sisäinen jyrkkä luokkajako.

3 kommenttia:

  1. Hyytävään tunnelmaan päästään myös Mats Strandbergin Risteily-kirjassa. Sen lukemisen jälkeen ei totisesti tee mieli lähteä risteilemään.

    Fitzek on roikkunut omalla lukulistallani jo hyvän aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Strandbergin Risteilyä en ole uskaltanut edes ottaa lukulistalleni :D

      Fitzek on vähän sellainen, etten oikein tiedä, pidänkö vai en. Koukuttaa sitten kuitenkin, ja on pakko jatkaa lukemista.

      Poista
  2. Vaikuttaa jo vähän turhan hurjalta omaan makuun. :D

    VastaaPoista